Monday, February 8, 2010

Malaysia on Trial: What they say matters




Dr. Wahbah al Zuhaily yang juga Dekan Fakulti Fiqh dan Mazhab Islam dari Universiti Damsyik, Syria berkata, Nabi Yusoff a.s dipenjarakan walaupun dibuktikan bahawa Nabi Yusof tidak melakukan kesalahan.

"Tidak semua yang diperjara itu bersalah...seperti Nabi Yusof a.s (yang) walaupun telah ada keterangan yang jelas (iaitu) kesan koyakan baju di bahagian belakang menunjukkan Yusuf cuba melarikan diri daripada fitnah, tetapi dia tetap dipenjarakan disebabkan muslihat musuh" .

"Saya amat serius bahawa cabaran yang dihadapi Anwar ini menyusahkan hati saya...semoga Allah akan menaikkan darjatnya seperti Nabi Yusof a.s," jelasnya. "Beliau (Anwar) akan dapat kedudukan yang lebih baik dari apa yang telah pun didapati sebelum ini."

"Bagi kita semua, menjadi tanggungjawab kita untuk membantu perjuangannya yang benar dan melawan kuasa yang batil" . "Ini adalah tanggungjawab bersama (dan) ini adalah ujian bagi beliau dan dunia Islam yang sedang disaksikan dunia Barat."

(Harakah Daily)


Saya mengenali Anwar Ibrahim sejak 25 tahun yang lalu. Ketika itu Anwar adalah presiden Abim. Apabila Anwar menyertai kerajaan, hubungan kami masih akrab. Setelah Anwar difitnah dan dipenjarakan, saya sering mendoakan agar beliau tabah dan tidak mengalah. Sekarang beliau adalah harapan kepada rakyat yang mencintai keadilan dan kemanan sejagat. Saya minta tuan-tuan dan puan-puan agar bersama-sama Anwar Ibrahim untuk mengangkat martabat kemanusian yang meletakkan keadilan dan prinsip Islam sebagai asas perjuangan.”

Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi , Tokoh Maal Hijrah, 19 Disember 2009 di Masjid Shah Alam

(TV Selangor)


Veteran Umno leader Tengku Razaleigh Hamzah also tweeted his thoughts on the trial in his @razaleigh twitter account, saying "Another trial to shame the country the world over. Is this case even triable anymore?"

(Malaysian Insider)


I know that there are attempts to shame and drag Anwar Ibrahim through the mud and sludge. However for the sake of our children, may I ask the media, especially the printed newspapers, to be sensitive of their readers knowing that among them are children and minors? What surprises me is the deafening silence of the information ministry which quietly approves of such nonsense. Please don't for the sake of politics expose our children to such indecency.

Yee Siew Meng

(Malaysiakini)


Anwar's daughter upon seeing the accuser Saiful in court, "Bertaubatlah!".

(Various news report)


Ustaz Ahmad Rivai Batubara, religious teacher, passionately said , "Anwar Ibrahim adalah pemimpin umat. Pemimpin umat bukan senang untuk dilahirkan. Kita berkewajipan mempertahankan dia dan mendoakannya."

(At a Muslim gathering)


“I am not going to leave Pakatan Rakyat or PKR,” PKR’s Kelana Jaya MP Loh Gwo Burne told reporters at his service centre yesterday. Loh said he had joined PKR following a request from Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim. “In his time of need, there’s no way I will abandon him,” he said.

(The Star)


“It’s unfortunate we have to go through this again. I would have no qualms about Anwar being defeated in a political contest. But I cannot accept him being brought down this way,” said his loyal friend Datuk Kamaruddin Jaffar who is also Tumpat MP.

(The Star)


No comments:

Post a Comment